onsdag, november 05, 2008

Kvinnlighet och manlighet

Tittar just nu på Oprah som handlar om den gravida "mannen". Tyvärr så går jag inte på att han är man fullt ut eftersom han har de kvinnliga könsdelarna kvar, annars skulle han omöjligt kunna vara gravid. Jag ser detta som ett klart fall av att manlighet och kvinnlighet till största del ses som ett socialt konstruerat fenomen och inte har med könet i sig att göra.

Mannen har berättat för Oprah att han känner sig mer bekväm i avslappnade kläder som sitter skönt osv. och att det är en av anledningarna till attt han inte trivdes som kvinna. Han sa även att han inte känner sig mer kvinnlig nu under sin graviditet och inte känner nån lust att raka sina ben till exempel. Det vet vi kvinnor att det är nåt vi ständigt har lust med! Så fort jag tänker på mitt sociala kön som kvinna tänker jag naturligtvis RAKA BEN!!

Tycker att det är synd att man måste "byta kön" för att bli bekväm som person. Vad är det som gör att dessa sociala konstruktioner blir så statiska och obrytbara? Jag tipsar alla att läsa boken Egalias döttrar och få lite insikt i vad kön och socialt kön innebär. Varför inte bara vara lesbisk radikalfeminist? hahahahaha

Inga kommentarer: