tisdag, december 30, 2008

Litteraturåret 2008

Såg på http://www.expressen.se/ att de listar litteraturåret och ställde frågan "Vad minns du av litteraturåret 2008?"

Jag minns...
  • Emanuelsson, G. & Doverborg, E. (red) (2006). Matematik i förskolan.
  • Nämnaren Tema 7, NCM. sidor:109. Emanuelsson, G. & Doverborg, E. (red). (2006).
  • Små barn matematik: erfarenheter från ett pilotprojekt med barn från 1-5 år och deras lärare
  • Furness, A. (1998). Vägar till matematiken.
  • Gottberg, J. & Rundgren, H. (2006). Alla talar om matte.
  • Hojnes, M. (1994). Matematik som språk, verksamhetsteoretiska perspektiv.
  • Nämnaren-Tema. (2000). Matematik från början. Göteborg: NCM, Göteborgs universitet.
  • Pramling Samuelsson, I. & Asplund Carlsson, M. (2003). Det lekande lärande barnet.
  • Barns, R (1994) Lära barn att skapa; krativt arbete med barn
  • Backman, J. (2008, finns även i tidgare upplaga) Rapporter och uppsatser
  • Haugen,S. Lokken, G. Röhtle,M (2006) Småbranspedagogik
  • Kennedy, B. (2001) Glasfåglar i molnen, Om temaarbete och dokumentation ur en praktikers perspektiv
  • Åberg, A. Lenz Taguchi, H.(2005) Lyssnandets pedagogik; etik och demokrati i pedagogiskt arbete.
  • Paulsen, B. (1996) Estetik i förskolan
  • Nihlfors, E. Wingård, B. Våga värdera! en handbok om utvärdering och kavlitet i förskolan och skola
  • Rienecker,L Jörgensen, P.S (2003) problemformulering
  • Vetenskapsrådet (2004) Forskningsetiska principer inom humanistisk- samhällsvetenskaplig forskning (finns på webben)
  • Vygotskij, Lev. S. (1995) Fantasi och kreativitet i barndomen
  • Österlind, E (red) (2005). Eget arbete - en kameleont i klassrummet
  • Arfwedson. G.B. & Arfwedson, G. (2002). Didaktik för lärare. En bok om lärares yrke i teori och praktik
  • Björnsson, M (2005). Kön och skolframgång: tolkningar och perspektiv
  • Imsen, G (2003). Lärarens värld - introduktion till allmän didaktik
  • Johansson, E & Pramling Samelsson, I (red) (2003). Förskola - barns första skola
  • Larsson, E (2004). Mobbad? det har vi inte märkt!
  • Nilsson Björn, Waldemarson Anna-Karin (2007). Kommunikation. Samspel mellan människor.
  • Säljö, R Lärande i praktiken
  • Skolverket (2002). Att arbeta med särskilt stöd; några perspektiv
  • Stensmo, C (2003). Ledarstilar i klassrummet
  • Stensmo, C (2000). Pedagogisk filosofi
  • Alakoski, Susanna, Svinalängorna, 2006
  • Ambjörnsson, Fanny, I en klass för sig. Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer,
  • Björk, Nina, ”Mannen utan kön” i Under det rosa täcket, Wahlström & Widstrand 1996,
  • Boije af Gennäs, Louise, Stjärnor utan svindel, 1997
  • Brantenberg, Gerd, Egalias döttrar, 2004
  • Cristiansson, Terese, Himmel och helvete. Mord i Knutby
  • Dahlgren, Eva, Farfar var rasbiolog: en berättelse om människovärde igår och idag, Wahlström & Widstrand 2002
  • Ekelund, Gabriella och Annamaria Dahlöf, Skarpa lägen. Om barn i svåra situationer, 2005.
  • Förenta Nationernas allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna
  • Förenta Nationernas konvention om kvinnors rättigheter
  • Förenta Nationernas konvention om barns rättigheter
  • Gardell, Jonas, En komikers uppväxt, 1992
  • Jonas Gardell, Ett ufo gör entré, 2001
  • Hammer, Olav, På spaning efter helheten: New age en ny folktro?,[1997] 2004
  • Hedlin, Maria, Det ska vara lika för alla, så att säga: en intervjustudie av lärarstuderandes
    uppfattningar om genus och jämställdhet, Rapport Högskolan Kalmar 2002
  • Jordahl, Annelie, Klass, är du fin nog? 2003
  • Kallifatides, Theodor, Ett nytt land utanför mitt fönster, 2001
  • Lundborg, Annette, och Mimmi Tollerup-Grkovic, Malins mamma gifter sig med Lisa, 1999
  • Martinson Moa, Kvinnor och Äppelträd, [1933]
  • Mendel-Enk, Stephen, Med uppenbar känsla för stil. Ett reportage om manlighet, Atlas bokförlag 2005
  • Mobacker, Susanne, Såna som oss. Röster om sexualitet, identitet och annorlundaskap,Tiden 2003
  • Nilsson, Johan, Koka makaroner: om att bli pappa, 2003
  • Orlenius, Kennert, Värdegrunden-finns den?, Runa förlag AB 2001
  • Orwell, George, Nittonhundraåttiofyra, [1949],
  • Sereny, Gitta, Ohörda rop, Ordfront förlag AB 1999
  • Sjögren, Annick, ”Språket, nykomlingens nyckel till samhället men också en svensk
    försvarsmekanism” i En ”bra” svenska? – Om språk, kultur och makt, red. Ann Runfors och Ingrid Ramberg, Mångkulturellt centrum 2000
  • Wennstam Katarina, Flickan och skulden
  • Dahlgren G. mfl. (2006). Barn upptäcker skriftspråket
  • Gustafsson, Karin & Mellgren, Elisabeth (2005). Barns skriftspråkande: att bli en skrivande och läsande person. Diss. (sammanfattning)
  • Hagtvet, Bente Eriksen (2004). Språkstimulering. D. 1, Tal och skrift i förskoleåldern.
  • Trageton, Arne (2005). Att skriva sig till läsning: IKT i förskoleklass och skola. 1. uppl. Stockholm: Liber

Och några fler... Hann till och med att läsa några böcker frivilligt i somras... Stieg Larsson triologin exempelvis. Har även läst "Nya religioner", "Talande tro" "Virtuell religion" m.m.

Det var mitt litteraturår. De bästa är markerade med fet stil. Ser fram emot nästa! :D

7 kommentarer:

emzor sa...

jag har läst: bilbo - j.r.r tolkien!
haha

Anonym sa...

Men Frida ORKA.

Gott Nytt År!

MammaKarin sa...

Jag håller just nu på att läsa Stieg Larsson triologin, lite seg i början men sedan kan man inte sluta att läsa.

Farida sa...

Tyckte oxå att den första var lite seg i början... Sen var det bara att sträckläsa till slutet!!

Anonym sa...

Ha, ha.... den var faaan lång. Du får vara stolt över dig själv som plöjt allt det där. Men när man är inne i det så går det ju bra. Skräm inte ihjäl Emilie bara *asg*.

Farida sa...

Det värsta är att listan är lite kort... Hade inte litteraturlistan för en av kurserna från i höstas så det fattas några böcker... hahahah

Farida sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.