tisdag, december 09, 2008

Komplimang?

Sedan den 28 november är det nya priser på bussarna sunt om i länet. När man som jag är smart och har ett värdekort har det tidigare kostat 9 kr för en resa inom samma zon, om man räknats som ungdom. Med de nya priserna finns två kategorier av ungdom; skolungdom 15-19 år eller nåt liknande och ungdom 20-25 år. Jag går alltså under kategorin ungdom och ska då enligt nya priserna betala 13 kronor för en resa inom en zon. En yngre människa, kallad skolungdom betalar tydligen 10 kr för en resa inom en zon.

Hur har jag då upptäckt detta? Jo, för varannan gång jag åker med bussen kostar det 10 kr och varannan gång kostar det 13 kr. När jag ifrågasatte priset på 13 kr (innan jag visste om höjningen) fick jag läget förklarat, men insåg att jag även innan den åkturen fått åka på yngre ungdompriset... Frågan nu är ju om jag ska ta det som en komplimang eftersom busschaufförerna envisas med att tro att jag är under 20 trots att jag varenda gång säger ungdom när jag hoppar på bussen... Är jag ung och snygg, eller beror detta på min outfit som består av en skidjacka, ful mössa och tjocka handskar och kängor (allt för att anpassa till min praktik)?

1 kommentar:

emzor sa...

hahaha, priset när jag stoppar ner kortet varierar också mellan 10 och 13 kr. det är asroligt! kul att se vad de tror man är i för ålder :P
jag vet inte vad du ska köpa... angeldon kanske? fler pilar till darttavlan, snygga kallingar, spa-kit for men (haha)... jag vet inte. kan tänka mer.