tisdag, februari 07, 2012

oj då

Tänk vad folk går i taket för småsaker nu för tiden. MEN ingen vill göra nåt för att saker å ting ska vara/bli annorlunda heller. när Reinfelt går ut i media och säger att pensionsåldern bör höjas till 75 blir alla människor livrädda och diverse "roliga" bilder poppar upp lite överallt på nätet...

Men allvarligt är det nån 80-talist som trott att de ska kunna gå i pension vid 65? Jag trodde inte det... För det första så har de flesta 80-talister börjat jobba över huvud taget ca 10 år senare än de som går i pension snart. Vi kommer förmodligen leva ca 20 år längre än de som går i pension snart. För faktum är att pensionsåldern 65 bestämdes när medellivslängden på en svensk människa var ca 68 år. Hur tror ni välfärden byggdes upp en gång i tiden?

Inte för att jag tycker att pensionsåldern bör höjas till 75, men det är något jag liksom räknat med länge. Att jag ska behöva jobba längre än till 65 för att ens ha möjlighet att gå i pension. Jag är ingen matematiker, men jag får det liksom inte att gå runt annars...

Men vad vet jag. Det kanske finns några driftiga 80-talister där ute som har lösningen på det där med pension! För förändringar sker inte av sig själva, de måste liksom pådrivas av människor som vill saker.

1 kommentar:

Emilie sa...

Ja det är tur att man är 70-talist, för jag tänker då inte jobba längre än 55, max! ;)

Fast det största problemet med alla som går i taket är att de inte tänker längre än näsan räcker. De frågar sig aldrig VARFÖR?!! Nä, de tror att Reinfeld gör att för att jävlas... eller?