torsdag, januari 29, 2009

Bussar

En gång i tiden när jag var ca 14 år fick jag betala som vuxen på bussen, eftersom jag glömde bort att säga "ungdom". På den tiden gick gränsen för att sluta vara ungdom när man fyllde 18, jag såg knappast ut som 18, men busschauffören tog tillfället till akt att sätta dit mig. Sedan den dagen har jag ALLTID sagt ungdom, det komiska är att jag 10 år senare fortfarande är ungdom, pga ändrade åldersgränser.

Sedan slutet av november är gränserna på xtraffik ändrade igen, istället för en kategori ungdom, finns nu 2; skolungdom och ungdom, en skolungdom är under 19 år och en ungdom är 20-26 år. Jag är alltså "ungdom" utan "skol" framför. Varje gång jag åker buss säger jag "ungdom", men priset för min biljett varierar, eftersom vissa busschaufförer åldersbestämmer mig som 19 eller yngre. Detta gör mig inget så länge jag bara åker på stadsbussarna, känner att det är skitsammma på nåt vis, men när jag idag skulle till gävle blev jag lite irriterad när busschauffören tog betalt som om jag var 19, för en resa på 1,5 timme och 3 olika biljettkontroller är en annans sak än att betala 10 istället för 13 kr på stadsbussarna.

Varför förutsätter busschaufförerna att jag är den som har fel angående min ålder? Varför skulle jag ljuga om att jag var äldre än jag är om det då är dyrare? Varför i hela friden leker busschaufförerna plötsligt ålderpoliser istället för som på den gamla "goda tiden" ge folket den biljett de säger att de vill ha?

Jag var jätterädd under hela resan till gävle att det skulle komma kontrollanter, då skulle jag åkt dit trots jag jag sa rätt till busschauffören på bussen och dessutom sa att han tog fel pris, nåt han inte visste hur han skulle ändra och han på tåget kunde inte göra nåt åt det sa han.... Jag hade tur och blev inte kontrollerad, på morgonen. Däremot på bussen från högskolan nu på eftermiddagen var det kontroll! Då hade jag tack och lov GILTIG biljett eftersom den busschauffören trodde på mig när jag sa ungdom!

2 kommentarer:

emzor sa...

det är exakt likadant för mig. priset kan variera med 20 spänn! därför har jag nu skaffat månadskort istället så jag slipper de jävla busschafförerna! :)

Farida sa...

JO det funkar ju om man åker samma sträcka och ofta... Jag åker ju inte så regelbundet, så då blir det billigare med enklar resor på värdekort.