måndag, mars 07, 2011

Skillnad?

Funderat några gånger på vad som är skillnaden mellan villa och hus. Skulle registrera mig som medlem på villaliv och får då frågan om jag bor i villa eller hus. Så jag tänkte ta reda på skillnaden en gång för alla. Men när jag googlade så blev jag inte mycket klokare...

Enligt wikipedia:
"Ett hus är en permanent byggnad med rum, avsedd att ge skydd mot omvärlden, mot exempelvis klimatpåverkan, buller, rovdjur eller objudna besök. I ett hus sker olika mänskliga verksamheter."

"Villa är ett latinskt ord för lanthus. En villa urbana låg nära en stad, en villa rustica hörde till en lantgård. I dagens svenska är en villa ett friliggande småhus avsett att vara en enfamiljsbostad, men man brukar skilja på villa och stuga, vilket antyder en lantligare placering."

Jaha... Jag bor alltså i ett hus som är en villa? Hur ska jag då välja på villaliv? Söker vidare på definitioner av byggnader...

"Ordet torp (...) används idag ofta om en liten, äldre stugalandsbygden, ofta använd som sommarstuga."

Ja jag kan konstatera att jag inte bor i ett slott, eller en borg, eller en kyrka osv. (definitioner hade med kungligheter som byggare att göra). Men om jag bor i villa eller ej låter jag vara osagt eftersom jag tyckte definitionen var vag och konstig. Det stämmer ju att mitt hus är en friliggande enfmailjsbostad. Men då kan det ju lika gärna definieras som hus eller? Jag menar det är en permanent byggnad som skyddar mig från omvärlden! Men jag kan lika gärna sägas bo i en stuga:

"En stuga är ett mindre bostadshus, vanligen avsett för en familj, vanligen i form av enkelstugaparstuga, och ibland källarstuga (en stuga som byggts över en jordkällare. För att (innan eluppvärmningens tid) benämnas stuga torde den i Sverige vara försedd med fönster och murad skorsten."

Kan här påpeka att mitt hus är delvis byggd över en jordkällare och därmed kan kallas källarstuga. Mitt hus har dessutom fönster (!) och en murad skorsten! Synd att det alternativet inte fanns på villaliv. Jag bor ju i en Källarstuga för sjutton!


Alla citat hämtade från www.wikipedia.se med de feta orden som sökord

1 kommentar:

Emilie sa...

Skönt att äntligen reda ut begreppen, tack! Själv bor jag då i ett torp? fast den används året runt... =0

Hahaha