söndag, november 28, 2010

Feminism

Att vara feminist innebär att man erkänner att det finns strukturer i samhället som upprätthåller en snedvriden syn på kön - att kvinnor och män inte lever på lika villkor alltså. Som feminist vill man dessutom ändra på dessa strukturer och system så att kvinnor OCH män får möjlighet att leva sina liv fullt ut - på lika villkor.

Varför är det så svårt att förstå? Här kan man ladda ner eller beställa hem statistik om jämställdhet! (om nån mot all förmodan skulle vara intresserad...)

3 kommentarer:

Emilie sa...

Ja jämställdhet kan ju vara bra, ibland, men nog står jag hellre framför spisen än byter däck eller släpar ved, om vi ska ta det på den nivå där det börjar ;)

Farida sa...

men jämställdhet handlar inte om att byta däck eller laga mat! Det är ju det jag blir så irriterad över att ingen fattar...

Att bli tillfrågad på en arbetsintervju om jag tänker skaffa barn snart eller inte - det är en jämställdhetsfråga, eftersom en man aldrig skulle få den!

Emilie sa...

Nä, men det är en del i frågan, för det är ju verkligen där det börjar, tycker jag! För kan man inte vara jämställd på det vardagliga planet kan man heller inte kräva att vara det på andra ställen.

Det är ju ganska naturligt att bli frågad den frågan som kvinna, men jag vet att män också får den frågan, även om det inte tillhör det vanliga!