torsdag, januari 19, 2012

MAMMAS BOK

Så heter min lilla underbara bok om havandeskap, förlossning, föräldraskap osv. Den är förmodligen från 1940-talet och jag hittade den i Markmyra efter mormor.

Jag känner mig så påläst efter att ha läst denna bok, för ärligt talat hur mycket har blivit nytt om att vara gravid och föda barn på 65-70 år?

Förslag på bra saker att ha med sig till BB:
"bäddjacka eller vanlig yllekofta. En morgonrock, tofflor och yllesockor eller knästrumpor är bra för de första promenaderna. En omgång kläder och en filt till det lilla barnet behövs till hemfärden. Sedan är det lektyr, penna, brevpapper och toalettsaker samt prästbetyg och ransoneringskort. Glöm inte nackspegeln!"

Underbart! Helt enkelt underbart tycker jag det är med dessa förslag. Jag kan se mig själv framför mig iklädd en bäddjacka (nånting som var på modet mellan 1830 och 1950 för kvinnor att ha på sig när de ligger i sängen och läser typ) och knästrumpor. Vart mitt prästbetyg är har jag ingen aning om, ransoneringskorten är oxå borttappade (kanske finns några kvar i Markmyra bland alla foton om jag har tur). Frågan är om det är värt besväret att ta med brevpapper till BB hinner man skriva brev till någon på de 6 timmar man hinner vara där efter en förlossning (sen vill de ju att man ska åka därifrån)?

Nä men allvarligt så är boken bra, det står typ samma info i den som i den moderna varianten vi fick av barnmorskan. Jag kanske ska göra som nån sa och ge ut den i nytryck, hur jag än söker så finner jag den inte på nätet!

1 kommentar:

emilie sa...

GÖRT!!!